Workshop se stal fórem pro diskusi hlavních výsledků kvalitativního šetření realizovaného Národním vzdělávacím fondem publikovaného ve studii „Podpora kariérního růstu ve výzkumných organizacích: vybraná témata“.
Mezi účastníky byli kromě vrchní ředitelky MŠMT prof. R. Wildové, CSc., i další vrcholní představitelé MŠMT a dále přední zástupci výzkumných organizací, vysokých škol a významné vědecké osobnosti. Bylo diskutováno několik tematických okruhů, které z této studie vyplynuly jako klíčové pro zlepšování podmínek vědeckých kariér, zejména otázky týkající se odměňování vědců a projektového financování vědy, hodnocení vědy, byrokratické zátěže, kariérních drah vědců vč. specifické situace postdoků a začínajících vědců.
Diskuse přinesla řadu konkrétních doporučení směřujících ke zvyšování kvality vědy, transparentnosti a obecně k vyšší atraktivitě akademické dráhy. Mezi konkrétní návrhy, které zazněly nejvýrazněji, patří smluvně zaručené pevné a transparentní platy pro vyšší vědecké pozice, úsilí o další snižování administrativní zátěže, transparentní výběrová řízení na vedoucí místa či zavedení systému funkčních míst profesorů, která nejsou spojená s akademickým titulem. Důraz byl kladen na vytvoření přehledné a mezinárodně srozumitelné kariérní trajektorie, což může být realizováno například formou tzv. graduate schools, s kvalitním mentoringem a oddělením výzkumné činnosti od pedagogické zátěže.
Mezi účastníky rezonovala potřeba zásadní reformy doktorského studia, včetně redukce počtu programů, důrazu na kvalitu a možnost zavádění doktorských programů i mimo fakulty. Zazněl návrh vytvořit celostátní postdoktorandský stipendijní systém, který by ovšem musel v první řadě zamezovat tzv. inbreedingu. Podporována byla formativní zpětná vazba v hodnocení výzkumu (metodika 17+) a celkové zjednodušení a zkvalitnění hodnoticích procesů. V neposlední řadě byla zdůrazněna nutnost podpory korektního ukončování funkcí ve vedoucích pozicích na vědeckých pracovištích a rozšíření nabídky studijních programů v anglickém jazyce.
Fundovanou diskusi odborníků na workshopu ocenili zástupci MŠMT jako jeden z podnětů pro přípravu tezí a koncepce nového zákona o VŠ, která se v současné době rozbíhá.


